Za vizualizáciou a pretavením jej podoby do reálneho priestoru sa skrýva odbornosť a kúsok umenia. A kto sa skrýva za značkou Design- Factory, ktorá pôsobí na slovenskom trhu už 25 rokov? Opýtali sme zakladateľa Design-Factory a vizionára Branislava Mikitku.

Viac o histórii Design-Factory a Branislavovi Mikitkovi sa dočítate v ďalšom príspevku na našom blogu.

Braňo, aké boli tvoje dizajnérske začiatky?

Neustále som sa motal okolo známych reklamných agentúr. Začínal som s grafikou, ale už vtedy som pokukoval po hmotných veciach. Po inšpiráciu sme chodili na výstavy do Viedne, Düsseldorfu, Kolína či Paríža.

Branislav Mikitka

Potom prišli prvé zákazky..

Mnoho zákaziek sme vzali aj preto, že sa nám páčili, hoci sme netušili, ako vec vyrobíme. Vymýšľanie bolo vždy pre mňa výzvou. Nie som študovaný architekt, ale pod mnohými vecami som podpísaný ako dizajnér. Skúsenosti s materiálmi mi pomohli vždy odhadnúť, aké máme možnosti. Návrhy niekedy nemali logiku, technický základ sme museli dodať my. Vizualizácie boli na efekt, ako kulisa, ale my sme museli vymyslieť, ako to bude celé fungovať, čo bude vnútri, ako to bude celé držať. Stalo sa nám, že zvedaví klienti sa prišli pozrieť sem k nám do výroby. Videli len nejaké drievka na zemi a pochybovali, že napokon dostanú to, čo si objednali. Zámerne sa voláme Design-Factory.

A aká je Design-Factory dnes?

Práca do Design-Factory prichádza dvoma cestami: buď klienti prinesú už hotové vizualizácie a technické nákresy od architektov, alebo prídu len s víziou vo svojej hlave. Reálnejšiu podobu priestor získa autorskými návrhmi a tú skutočnú potom pod rukami skúsených majstrov z Design-Factory. Vieme veľa o materiáloch, ako s ktorým pracovať, ktorý ohnúť, za tepla či studena, ako ho nastriekať farbou, experimentujeme s kovom. S architektmi si vymieňame informácie, mladí sú zapálení pre nové softvéry, my zase vieme, čo s ktorým materiálom.

Showroom Design-Factory

Čo od Vás môžu klienti očakávať po zadaní objednávky?

Do tvorby dávame nielen samotný materiál a skúsenosti, ale dokončujeme veci až do posledného aranžmánu. Keď odchádzame, tak po sebe povysávame a všetko funguje. Keď sme robili stánok na zmrzlinu, odchádzali sme, až keď tiekla zo stroja zmrzlina. V predajni techniky sme pozapájali aj vystavené televízory či mobily. V bare po našom odchode už mohlo tiecť pivo, my odchádzame poslední.

Trh, cena, konkurencia…

Pracujem s miestnymi stolármi, ktorých si vychovávam, a tí potom vo firme ostávajú roky. Trh dnes veľmi tlačí na cenu. Dlhoročné skúsenosti sa však v cenovej ponuke nedajú napoložkovať. Ľudia porovnávajú ceny na internete a v masových obchodoch, potom čakajú, že sa priblížime k takému číslu. Nám sem dovezú dosky materiálu, plechovky farieb a my v podstate z ničoho robíme hmotu. Snáď ďalšia generácia pochopí, že skutočná práca má svoju hodnotu. Som však vizionár. Modelovanie plochy do priestoru, skladanie ohybov, to sú oriešky, ktoré sú pre mňa výzvou. raz ‚nedá sa‘ nepoznám, pre mňa neexistuje.

Viac o histórii Design-Factory a Branislavovi Mikitkovi sa dočítate v ďalšom príspevku na našom blogu.